Helena Jäderberg bloggar om västgötska badsjöar, serietecknande, musik, islandshästar, veganmat, ölprovning, livets mening och icamaxi-mode.

tisdag 25 juni 2013

Fotboll och utflykt

Igår undrade Nicke om jag ville med på fotbollsmatch. Efter att ha säkerställt att han inte skulle se det som att det var jag som förde otur med mig ifall Mjällby förlorade så hängde jag på. När jag hängde med förra gången förlorade de med 0-6.

Den här gången var det faktiskt roligare. Har aldrig varit på Ullevi innan (vilken det nu var här, gamla gamla ullevi eller nya gamla ullevi, jag har inte varit på nån av dem hur som helst) och det var kul att se hur det var. Mjällbyklacken var en liten liten klunga jämfört med den gigantiska blåvita massan förstås, men höll ändå bra låda med kreativa intellektuella sånger som "Göra mål göra mål göra mål göra mål ja vi ska göra mål ja vi ska göra mål" och den ännu mer catchy "tjalalalalalala tjalalalalalala wööhööööö Mjäääällby". Första halvtimmen var det riktigt kul för Mjällby ledde med 1-0 men sen började de klanta sig. Det blev lite spännande igen nåt tag i andra halvlek men slutade med förlust 2-4. Så det gick ju väldigt mycket bättre än sist jag såg dem, de kunde ju faktiskt göra lite mål. Vad kan man förvänta sig av ett lag som sponsras av minkfarmer? Osmakligt, det där med minkfarmerna, men det är skoj ibland att hänga på sin käraste och göra nåt man inte gör så ofta.

Idag var det i stället min tur att ha en idé, inte speciellt originell, men ändå bra. Vi tog tåget till Aspen, handlade matsäck på en stor bra ica, och sen tog vi en tidigare oprövad promenad runt en sjö som heter Långa Stamsjön. När vi kommit runt nästan hela fanns en stor fin badplats och vi tog en lång simtur. Och så käket efteråt. Tänk att det är så lätt ordnat att få det så jäkla bra. Bara att titta i en karta och packa ner badgrejer och köpa gott fika, och plötsligt känns det som en av de bästa stunderna i ens liv, fast man gjort något liknande så många gånger förr.
Har kommit på en bra grej nu också med mina köldkänsliga bröst som alltid jävlas, och det är några kupor i plast som jag sätter innanför bh:n efter badet, då får bröstvårtorna vara ifred som i ett varmt skönt växthus och de slutar göra ont på en gång.

Sprattlaren därinne är mycket igång nu, och magen växer, stramar och ömmar. Var hos barnmorskan igår och tog en massa blodprover, lyssnade på hjärtljud och mätte magen. Allt såg bra ut. Det känns tryggt och bra att jag numera känner så pass mycket rörelser, och ofta blir påmind om att han lever, rör sig och roar sig. Det kommer att gå fort nu. Sommaren går alltid fort, och innan den är över har min gravidledighet börjat, och då drar det verkligen ihop sig. Har en del grejer kvar att skaffa, men lågbudgetföräldraskapet går hittills strålande. Har i vår ägo två fina kompletta barnvagnar, en rejäl startbunt med kläder, leksaker, barnstol till matbordet,  bärsele, vagga och ev. spjälsäng på ingång. Utlägg för detta totalt: 150 spänn. Ändå känns det förstås inte alls fel att jag nu efter fackets suveräna fight (som ledde till bra avtal kvällen innan strejken behövde brya ut) får en bättre lön. Innebär minst en tusenlapp mer i föräldrapenning, och det är ju guldvärt faktiskt. Tack SEKO!

Nu är det semester, men vi har inte mycket spikade planer. En sväng till Skåne bör det bli, och kanske Stockholm, och kanske Karlshamn. Ska till en herrgård i Säffle och titta på premiären av pappas musikaliska föreläsning om Neil young. Och mamma ska komma och hälsa på. Och så nån gång när det är varmt ska vi till Varberg och bo en natt på hotell och bada en massa i havet. Men imorgon blir det regnrusk och halvtråkig innedag.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar