Helena Jäderberg bloggar om västgötska badsjöar, serietecknande, musik, islandshästar, veganmat, ölprovning, livets mening och icamaxi-mode.

fredag 14 juni 2013

Döda tid

Jag börjar jobba 13.47 idag. Det måste vara den sämsta tiden att börja jobba. Ja, bortsett från de tidiga morgonpassen såklart, inget kan ju nånsin bli värre än att gå upp halvfyra.
Men 13.47... Vad jag än skulle vilja ta mig för innan så skulle det kännas stressigt, samtidigt är det flera timmar att gå och harva och vänta på att ta på jobbuniformen. Börja 11-12 är ju helt okej, börja 15 likaså, då finns det ändå tid för nån utflykt ifall man rappar på lite. Men vad göra nu? Jo, jag kan ju blogga lite, utan att ha nåt direkt tema.

Jag har just duschat. Hade tänkt att jag inte skulle göra det mer i sommar utan förlägga all hygien till sjön, som brukligt om somrarna, men det är småruggigt väder, och så har jag det där graviditetsförvärrade helvetet som heter Raynauds fenomen och ger halvt outhärdlig illsmärta i brösten i en halvtimme efter nedkylning. Tar tyvärr bort njutningen från de där halvkalla doppen, så jag kommer vara mer restriktiv med badandet i somma. Nicke kommer nog slå mig i antal bad.

Har gått och blivit fåfäng. Nicke skrattar åt mig. Speglar mig flera gånger om dan, titta titta en mage! Det är kul att vilja bli tjock. Snart kanske jag inte tycker så längre, men än så länge.

På jobbet händer det grejer. Strejk, lockout och hela faderullan. Jag följer intresserat scenariot på fackets hemsida och diskussionsforum.  Det hela började med en verksamhetsövergång där jag och många kollegor med mig fick lönerna saftigt dumpade i höstas, och sedan har förhandlingarna inte gått bra alls kring att få ha kvar vårt kollektivavtal. En riktigt seg process har det varit, och nu alltså strejkvarsel till midsommar. Ett lättnad för oss att något äntligen händer, och viktigt för framtiden då det är många som kan riskera att få sina avtal ohejdat dumpade vid upphandlingar.

Yes, nu har klockan blivit så pass att jag kan ta på mig jobbkläderna och käka lite lunch. Packa i ordning en bas också, ska nog kompa Nicke lite på en spelning i Alingsås ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar